vineri, 6 iunie 2014

tot un fel de du-te-vino





...
 primele minute ale zilei le-am petrecut la aeroport, așteptându-i pe ceilalți doi bezansonezi. cum-necum, mi s-a făcut iar dor să călătoresc. nu știu unde, dar undeva unde nu am mai fost... apoi, dimineață, deși nu aveam asemenea planuri mărețe, m-am așezat cu câteva foi despre Beloved pe platoul domnului Eminescu din parcul arinilor. [cum se face că au trecut doi ani de când nu m-am mai plimbat pe aici?] ceea ce m-a amuzat cel mai mult a fost „întâlnirea” dintre bătrânul domn cititor și ceata de grădinari care a dat năvală câteva minute după ce am ajuns eu. la amiază mi-am luat din nou în primire rolul de subtitrator. am cam nădușit încercând să țin pasul, dar până la urmă a fost bine. Les tribulations dʼune étrangère dʼorigine, așa s-a numit spectacolul alor mei. monologul lui Elizabeth Mazev despre du-te-vino-urile vieții ei. în franceză. am învățat cu această ocazie să apreciez altfel munca din spatele unui spectacol. și mi s-a întărit convingerea că uneori francezii sunt chiar prea perfecționiști. apoi, după toată bucuria recăutării cuvintelor, am rămas oarecum cu un gust amărui gândindu-mă că oricât de mult le-aș iubi limba și cultura, tot rămâne un zid de răceală între noi. de la Billa am luat portocale. nu mai pufuleți. nici asta nu știu de ce. după ce mi-am primit și versiunea verde de fluture (acum am dublu ecuson: roz-verde), ne-am întors la Gong și ne-am strecurat la românescul Fă-mi loc! pentru că suna bine titlul și distribuția și mi-a plăcut și afișul. din spectacol voi păstra sâmburii care au rezonat cu inima mea. așa fac mereu. aplauzele le-am dăruit pentru talentul și carisma Medeei Marinescu și ale lui Marius Manole și pentru că, vorba Poezitoarei, au fost replici inteligente. acum, despre ceea ce mi s-a părut denaturat nu voi scrie. de fiecare dată și cu orice mi se întâmplă aleg să păstrez partea care a rezonat cu inima mea și care a îmbogățit-o întru câtva. cu un strop oricât de mic. restul rămâne în urmă, în uitare. ne-am bucurat ochii și un un minunabil apus (și-am descoperit o cafenea de unde se vede extraordinar priveliștea!), apoi „soarele era pe fețele oamenilor”…am mers contra curentului curgând  înspre piață. voiam Aplauze care azi n-au apărut. curios lucru, simțeam că tot valul acela cu care ne ciocneam (la propriu!) îmi lua până și sngurul pic de energie rămas cuibărit în spatele genelor ostenite. am fost, în schimb, tare fericită revăzându-l pe Mim. știam că zilele acestea urmează să se întoarcă în oraș. când am trecut pe lângă el se farda; încă nu era pe piedestal, dar ne vom revedea… și cam atât. la artificii nu mă duc. nu neapărat Ene cât Morrison, Bellow, Vonnegut și Barth pentru mâine. deși, la cât de încrețită mi-e fruntea, știu că moșul nu va mai avea  mult milă de mine…