joi, 9 octombrie 2014

ce te faci când (constați că) ești mare?

...
      În copilărie, e o adevărată bucurie să fii întrebat ce vrei să te faci când vei fi mare. Dacă te oprești la meseria de astronaut, geograf, bucătar, desenator, ori simplu florar, ești aprobat tacit, deși am impresia că de cele mai multe ori întrebarea e pusă mai degrabă în joacă; poate de aceea nici răspunsurile nu sunt luate prea în serios. O explicație ar fi că oamenii mari, în seriozitatea gândirii lor, simt că, odată cu trecerea timpului, îi pot remodela pe cei mici așa încât aceștia să renunțe treptat la visurile lor, îndreptându-i spre ceva mai bun, din care să nu mori de foame.

    Eu visam să mă fac… pictoriță. Pur și simplu pentru că îndeletnicirea mea preferată era să mâzgălesc toată-ziua-bună-ziua ce-mi trecea prin cap, ori desenele pe care le găseam până și pe micile cutii de boni-boni. Apoi, după ce școala a început să-mi capteze interesul, am cam lăsat la o parte blocurile de desen și creioanele colorate. Câțiva ani n-am mai fost întrebată ce vreau să mă fac atunci când voi fi mare. Sau nu-mi mai amintesc în ce formă se schimbase răspunsul. Cam pe la sfârșitul liceului a început însă a deveni răscolitor. Priveam înlăuntrul meu cu nedumerire, întrebându-mă continuu încotro să apuc. Bineînțeles că până la urmă am ales după glasul inimii…Și-așa am ajuns la Litere. Și trei ani am avut liniște furtunoasă [ la început eram neîncrezătoare și oarecum rătăcindă, ca în anul III să mă îndrăgostesc atât de tare încât să-mi doresc să mai fi fost măcar încă șapte-opt semestre de studiu…].

    În copilărie, era o adevărată bucurie să fiu întrebată ce vreau să mă fac când voi fi mare. Acum parcă nu mai suport să mi se pună această întrebare și le răspund celor mari într-un mod destul de apatic. Și asta deși știu că majoritatea sunt pur și simplu curioși, sau întreabă din politețe… Mi se pare totuși că îmi imputează [chiar și fără cuvinte] că nu fac nimic concret. Că sunt foarte făr- de - cap, că nu mă lupt îndeajuns pentru a-mi găsi un cât de mic locșor unde să mă fac utilă. Știu că trebuie să dau un pic mai mult din coate, și mai știu că dincolo de toate mustrările de conștiință pe care mi le fac, perioada asta e un test de răbdare, și de nădejde.

     Nu m-am gândit niciodată că va veni vremea când școala se termină; era întotdeauna avântător de bine când toamna începeam a croi alte și alte visuri. Bine, nu s-a terminat nici acum, dar a devenit altfel… Atât de altfel, încât îmi doresc să redevin mică-mică-mică… 

    Poate am privit greșit intrarea în lumea oamenilor mari, și de aceea m-am făcut prost înțeleasă. Doar dacă m-ai putea vedea pe dinăuntru ai înțelege. E o adevărată bucurie să mă gândesc că de acum o să pot dărui și altora din ceea ce am căpătat de-a lungul anilor, doar că zilele acestea de așteptare mă fac inevitabil să mă întreb dacă atitudinea mea se cheamă subapreciere, lene, neîndeajunsă căutare, ori toate acestea la un loc… Am înțeles greșit lumea oamenilor mari, dar am promis că, văzând zidurile ca ferestre, voi păși în ea cu demnitate. Cu bucuria de a le spune celor dinăuntru că mi-am adus sufletul de copil pentru a li-l împărtăși. Dacă mă vor privi din nou încruntați, le voi răspunde simplu să se însenineze. Am venit doar să-mi iau în primire locșorul; acela, cel bine-pus-deoparte de  Cineva-care-mă-iubește…