vineri, 30 octombrie 2015

„din cauza” sau „datorită”?

...

până în anul III de facultate n-am dat niciodată atenție diferenței dintre „din cauza” și „datorită”. la fel ca majoritatea, pur și simplu nu o sesizam. de când mi s-a explicat că nu e aleatorie alegerea, am început să aud mereu în jur oameni greșind. pe unii, care-mi sunt apropiați, îmi permit să-i corectez [sperând totodată că vor reține acest lucru], în schimb altora nu am cum să le spun pentru c-ar suna ca un soi de necuviință din partea mea. așadar, locuțiunea prepozițională „din cauza” introduce o cauză negativă [ex: Nu ai reținut ce aveai de făcut din cauza faptului că nu ai fost atent.], în timp ce prepoziția „datorită” [sinonimă cu „grație” și „mulțumită”] se folosește întotdeauna într-un context pozitiv [ex: Ai ajuns cine ești datorită oamenilor care au contribuit la educația ta.].