sâmbătă, 9 decembrie 2017

Rețeta noastră de „dolofane”




...

Gătesc aceste brioșe de post [sau dolofane, cum le-a numit Ștrămpănel la început] de 5 ani și nu am scris niciodată rețeta aici. Acum m-am gândit că poate o să fie de folos și altcuiva doritor de ceva dulce care se pregătește rapid. La noi aproape că nu e săptămână să nu le coc [de curând, am început să pun compoziția și în tavă de chec și iese foarte pufos]. Inițial, am primit rețeta de la Dideplu, dar de-a lungul timpului am adaptat-o după cum am considerat și, bineînțeles, în funcție de ingredientele din bucătărie.

Ingrediente pentru 12 brioșe [sau un chec]:

14-15 linguri de făină
1 praf de copt
1 praf de zahăr vanilinat
2-3 linguri de cacao
6-7 linguri de zahăr
1 cană de apă minerală de la frigider 
2 linguri de ulei
esență de rom
stafide, nuci, ciocolată neagră, migdale, fructe, gem [la alegere, opțional]

Într-un bol, se amestecă făina, praful de copt, zahărul vanilinat și cacaua. Separat, în alt bol, se amestecă zahărul, apa minerală și uleiul. Apoi se toarnă ingredientele lichide peste cele solide și se amestecă ușor până când compoziția devine omogenă. Uneori mai poate fi nevoie de apă minerală. Se adaugă esență de rom, stafide, ciocolată neagră topită sau rasă, fructe uscate sau gem [în funcție de preferințe și de stocul din dulap]. După aceea, se ung formele de hârtie cu ulei [dezlipirea aluatului poate fi buclucașă, așa că hârtiile trebuie unse bine cu o pensulă] și se toarnă compoziția. Deasupra se pot pune fructe, migdale sau nucă de cocos. Se lasă la cuptor, în cuptorul preîncălzit, cam la 140-150 de grade [nu mai mult, eu am observat că le priește să crească domol]. După ce au crescut îndeajuns, pot fi verificate cu o scobitoare [dacă nu se mai lipește aluat de ea, înseamnă că sunt gata]. La final, când s-au răcit, pot fi decorate, opțional, cu zahăr pudră. 

Rețeta de figurine de turtă dulce de post am copt-o de aici.