joi, 29 septembrie 2022

portret al ploii în cărțile pentru copii



         

...

Am scris de mai multe ori cât de mult rezonez cu stilul Gerdei Muller și cum cărțile ei mi-au lărgit perspectiva asupra simplității și a frumuseții naturii. Astăzi colecția noastră s-a îmbogățit cu minunata „Where do they go when it rains?”, pe care mi-o doream de mult pentru copii și care nu mi-a dezamăgit așteptările. Cred că nu era un moment mai bun în care să ajungă la noi decât în acest început tomnatic destul de ploios.

Și pentru că am vrut de multă vreme să las câteva recomandări de cărți pentru copii deosebite cu și despre ploaie, în fotografiile de mai jos găsiți destule motive pentru care băieții noștri iubesc ploaia.






1. Ernest și Celestine la picnic, Gabrielle Vincent
Editura Frontiera



Acum 3 ani, pe când Teo era în burtică, am luat această minunată carte de la librăria Citilă [care era, pe atunci, proaspăt deschisă]. George a fost încântat [și noi la fel!], așa că acum avem 7 cărți din serie.
„Și ce dacă plouă... O să fie soare... Și-o să ne plimbăm pe trotuare... La la la...” O poveste duioasă despre cum sinceritatea copilăriei îi face adesea pe cei mari să dea în mintea celor mici, amintindu-le că viața e frumoasă zi de zi, indiferent de vreme și de vremuri.



2. Cer de-albastru, Dianne White, Beth Krommes
Editura Cartea Copiilor






Cer de-albastru a fost una dintre cărțile cadou de ziua lui Teo anul acesta. Atât imaginile, cât și versurile sunt de o poeticitate aparte și le-am parcurs împreună cu cei mici de zeci de ori, descoperind mereu detalii care pe ei îi bucură sau asemănări cu viața noastră. Am vrut de multă vreme s-o recomand și n-am apucat. E minunabilă!



3. Where do they do when it rains?, Gerda Muller
Floris Books




Unde se ascund animalele când plouă? - iată o întrebare pe care doar un copil o poate pune. Surprinzând minunat detalii din viața animalelor [cei mici vor afla, de pildă, că puii de rață trebuie să se ascundă de ploaie fie sub aripa mamei, fie sub frunze, și asta pentru că penele lor nu sunt încă impermeabile] și a plantelor [abia aștept să găsim o săpunăriță și să ne frecăm palmele de ea, asemenea lui Marion], Gerda Muller răspunde în stil caracteristic printr-o carte duioasă, în care, așa cum ne-a obișnuit, relațiile interpersonale sunt pildă de dragoste și prietenie.



4. Când tună a tort, Patricia Polacco
Editura Frontiera




Când tună a tort e o carte pe care o avem încă de când George nu vorbea prea românește, dar știa povestea pe de rost. Acum avem acasă patru [la editura Frontiera au mai apărut și „Recenka și ouăle de Paști” și „Mulțumesc, domnule profesor!”] dintre cărțile Patriciei Pollaco, autoare pe care o îndrăgim mult pentru căldură și dragoste, dar și pentru nenumăratele lecții de viață care se desprind din poveștile ei. O recomand cu dragă inimă!




4. Fetița și ploaiaMilena Lukešová, Jan Kudláček
Editura Cartea Copiilor





Pe Milena Lukešová și Jan Kudláček i-am descoperit întâi prin cartea Barza, mult îndrăgită în primăvara acestui an atât de copiii noștri, cât și de copiii de la atelierul de povești, care s-au bucurat tare de reconstituirea poveștii prin figurine și mai ales de venirea berzei în cuibul de pe casa lui Jakub. „Fetița și ploaia” am luat-o astă vară de la librărie pentru că, răsfoind-o la fața locului, mi-am dat seama că e la fel de duioasă, iar ploaia reprezentată într-o manieră inedită. Și nu m-am înșelat: și cei mici o îndrăgesc!



Într-o mare de distorsionare a realității, mustind de lupi prezentați abil ca fiind „simpatici”, avem datoria de a le pune în mână copiilor noștri povești vii, calde, care să le dezvolte imaginația și să-i ajute să vadă frumosul în orice lucru mic care-i înconjoară. Depinde cum alegem, ce alegem...