miercuri, 22 septembrie 2021

„Haiku siberian”, o capodoperă cutremurătoare

 

























...


E Florar, vineri după-amiază, ziua noastră de cununie. Peste patru zile va fi ziua mea de naștere. Dar știe ce-mi doresc și ne duce la librărie. Ajungem la Bufnițe, îmi arunc repede ochii printre rafturi, însă nu găsesc ceea ce caut. Merg la librar și întreb cu nerăbdare dacă au primit marele Haiku siberian. Doamna librar scotocește printre teancurile din față. Cartea e proaspăt ajunsă, nici dumneaei nu știe prea bine ce și cum ascunde înlăuntrul filelor ei. Eu însă o așteptam, și ce bucurie că a apărut chiar înainte de ziua mea! O strâng în brațe, ne luăm copiii de mână și ieșim. Port povestea prin piețele pietruite de istorie și freamăt să o parcurg în întregime. Dar îmi citește neastâmpărul și se bucură de bucuria mea. Micul Dar caută să mă-nțeleagă și vrea și el să vadă cartea. Așa face și în dimineața următoare, în mașină, în drum spre bunici, când eu sorb cu nesaț cea de-a doua parte a poveștii. În ochii și-n căpșorul lui de copil de 4 ani apare inevitabil întrebarea: „Dar de ce s-a întâmplat așa, mami?”

O zdruncinare a cotidianului, un gânsac, plecarea spre Siberia, vagoane de tren îngrămădite, oboseală, neputință, întuneric, foame, semințe de mere, scrisori, andrele, foame, purici și păduchi, barăci, ploșnițe, dor, haiku-uri, șopârle și țânțari, istovire, foame, kimono-uri, albine, supă de pietre, japonezi, tuse măgărească, corul „Semințele de mere”, origami, răni, dragoste, pierderea celor dragi, jale, furtună de zăpadă, trenul orfanilor... Toate astea sunt parte din copilăria lui Algis, o copilărie aparte, deși nu singulară... O poveste care să ne ajute să reflectăm asupra vieții și a sensului profund al acesteia. O poveste zdruncinătoare care să ne facă mai recunoscători înaintașilor noștri pentru dârzenia de a fi înfruntat locul care „te ucide și te învie în același timp”...

Haiku siberian este o capodoperă din toate punctele de vedere. Distins cu numeroase premii încă de la apariție, acest roman grafic a fost îngrijit și tradus exemplar în limba română de editura Frontiera, minunata editură care aduce cărți atât de speciale în viețile noastre...